build your own website for free

Recensie Veranderen als Samenspel

Ik werd gegrepen door de subtitel van Veranderen als samenspel: ‘Een positieve kijk op het veranderen en vernieuwen van organisaties’. Vanuit mijn voorkeur voor het werken vanuit de positieve psychologie in veranderingen, leek mij dit een must read.

Het boek bevat vele waardevolle elementen, maar vanuit dat perspectief ben ik enigszins van een koude kermis thuisgekomen. Het belangrijkste element dat een positieve kijk op verandering biedt, is het spelelement. Dit is de basis van het boek en dit is uitvoerig uitgewerkt. Andere ‘positieve’ elementen of brillen zijn mijns inziens niet heel expliciet terug te vinden. Vanuit dit perspectief had ik dus wel wat meer verwacht (waarschijnlijk mijn tunnelvisie). Dan nu de voor mij waardevolle elementen, want die zijn er meer dan zat.

Boonstra heeft het spelelement uitvoerig doordacht. Het is een doorwrocht werk dat iedere veranderaar kan helpen om ‘speelser’ te veranderen. Het boek en de website beschrijven stap voor stap uitvoerig met voorbeelden hoe het ‘spel’ aangepakt kan worden. Ik ben zelf al lang geen voorstander meer van het ‘traditionele’ grootscheeps en strak gepland veranderen. Veel meer zie ik in een incrementeel proces, dat vooral stap voor stap gebeurt. Dit boek biedt daar hele mooie en inspirerende handvatten voor en ook veel inspiratie voor diegenen die vernieuwing zoeken op het veranderterrein. Zo geeft het o.a. ideeën voor een zoekconferentie om gezamenlijk op zoek te gaan naar de toekomstige ontwikkeling die op de organisatie afkomen en een hoofdstuk 7, waarin een overzicht staat genoemd van alle mogelijke spelspelers, met daarbij een typering van deze spelers en welke interventies daarbij passen.

Space invaders

'Al met al een waardevol werk voor de veranderaar die speelser wil (leren) veranderen.'

Het boek is zeer volledig en is gebaseerd op zeer veel veranderkundige literatuur. Het is daarmee ook een mooi boek om je in te lezen in de veranderkunde of juist weer up to date te raken. Dus zowel voor de nieuwkomer als de oude rot in het vak. Er moet wel bij gezegd worden dat voor de echte praktische veranderaar, die snelle tips en tricks zoekt, dit niet per sé het geschiktste boek is. Het boek bevat in dat geval wellicht te veel theorie en uitwerking.

Al met al een waardevol werk voor de veranderaar die speelser wil (leren) veranderen. Het kan tenslotte geen kwaad het werken in organisaties en de daar bijhorende veranderingen wat eenvoudiger en leuker te maken.

Bestel Veranderen als Samenspel hier.

Als samenspel

BLOGS

Mobirise

#1 VEERKRACHTIG VERANDEREN

Veerkrachtig veranderen, een mooie volzin die tot de verbeelding spreekt, maar wat is het precies?

Mobirise

#2 INTRINSIEKE MOTIVATIE

Het recept voor 'ziek' veel motivatie

Mobirise

#3 DE MAGIE VAN MARIE

Wat kan Marie Kondo ons leren als het gaat om werkgeluk?

Mobirise

#4 GEKLEURDE BRIL

Wat is nu eigenlijk de toegevoegde waarde van drijfveren en kleurenprofielen?

MARTHE VAN DER MOLEN

Marthe werkt op een waarderende manier aan cultuur- en organisatieverandering. Met een no-nonsense en participatieve aanpak gebruikt ze verandering om meer bevlogenheid te creëren in teams en organisaties.

CONTACT

Marthe@meauve-advies.nl
06-12991453