free simple website templates


Recensie Werkvuur

Werkvuur. Een titel die tot de verbeelding spreekt: het aanwakkeren van vuur en passie op of voor het werk? Ik verwacht een praktisch boek over hoe ik het werkvuur bij mezelf en anderen verder kan aanwakkeren.

Het eerste deel van het boek spreekt zeker tot de verbeelding. De auteurs nemen een positief kritische houding aan ten opzichte van een aantal interventies die op dit moment in organisaties worden uitgevoerd om de employee experience of het werkgeluk te vergroten. Zo spreken de auteurs over de ballonnen die gebruikt worden in werkgeluksessies die overal worden gehouden. Ik vermaak me kostelijk door de enigszins cynische manier waarop Van der Loo en Davidson schrijven. Wat wel serieuze kost is, is het Werkvuur dat in grote mate in organisaties ontbreekt. Veel werknemers zitten in de zombiezone (uitgeblust, non actief) of in de hyperzone (overprikkeld en op weg naar burn-out). Slecht 12% van de werknemers zit in de zinzone, waar volgens de auteurs werkvuur ontstaat met alle positieve gevolgen van dien.

Het gedeelte daarna vind ik als lezer wat stroever. De auteurs lopen een aantal trends langs die maken hoe onze kijk op werk door de jaren heen is veranderd. Dit is misschien noodzakelijk om goed te begrijpen waarom de huidige situatie is zoals hij is, maar ik ben ongeduldig om te ontdekken hoe we het werkvuur in mensen en organisaties kunnen laten oplaaien.

Mobirise

' Dit boek geeft mij nog meer taal om te onderbouwen dat stilstaan en de tijd nemen in dit soort processen verstandig en noodzakelijk is.' 

Ik ben er weer helemaal bij wanneer de auteurs uitgebreid ingaan op hoe het concept energie in elkaar zit en hoe je eraan kunt werken. Hier zit wat mij betreft de waardevolle kern van het boek. De zin ‘Energie als gevoel leidt tot de motivatie om actie te ondernemen' blijft bij mij hangen en leidt tot een dieper begrip van hoe energie werkt. Hierbij maken de auteurs gebruik van de ijsberg, die ik ook veel gebruik in trainingen. Het biedt mij waardevolle handvatten om energie een heel persoonlijk en individueel concept te maken. Welke prestaties wil je leveren als persoon? Welk gedrag vraagt dat dan en welke energie heb je ervoor nodig? En heb je dan ook zin in om het neer te zetten? Wil je het echt? Misschien is dit wel één van de meest waardevolle inzichten uit het boek.

De auteurs pleiten voor een veranderproces waar activering en het vergroten van werkvuur parallel lopen aan de verandering. Misschien is dit wel dé beoogde verandering die zo belangrijk is binnen organisaties en gaat deze juist vooraf aan de inhoudelijke verandering die op dat moment moet plaatsvinden. Op dit vlak ben ik het roerend eens met de auteurs.

Deel drie biedt nog meer waardevolle inzichten. De auteurs lichten hier veel tipjes van de sluier op als het gaat om de wegen die je kunt bewandelen om in de zinzone te komen. Zo is er de directe route van de comfort zone naar de zinzone. Maar zo moet je bijvoorbeeld van de zombiezone eerst langs de comfortzone om in de zinzone te komen. Een langer proces, wat ik herken in mijn werk in organisaties en teams. Vaak hebben organisaties hier het geduld niet voor en willen ze de short cut pakken. Dit leidt vaak tot nog meer onveiligheid en angst, in plaats van de gewenste betere prestaties. Dit boek geeft mij nog meer taal om te onderbouwen dat stilstaan en de tijd nemen in dit soort processen verstandig en noodzakelijk is.

Wanneer je een gefundeerd boek zoekt (met praktische tooling) over het vergroten van het energieniveau van jezelf of dat van je team, dan is Werkvuur een fijn boek. Het inspireert en biedt concrete handvatten die aanzetten tot actie. Op naar de zinzone!


Bestel Werkvuur hier. 

Mobirise

BLOGS

Mobirise

#1 VEERKRACHTIG VERANDEREN

Veerkrachtig veranderen, een mooie volzin die tot de verbeelding spreekt, maar wat is het precies?

Mobirise

#2 INTRINSIEKE MOTIVATIE  

Het recept voor 'ziek' veel motivatie


Mobirise

#3 DE MAGIE VAN MARIE

Wat kan Marie Kondo ons leren als het gaat om werkgeluk?

MARTHE VAN DER MOLEN

Marthe werkt op een waarderende manier aan cultuur- en organisatieverandering. Met een no-nonsense en participatieve aanpak gebruikt ze verandering om meer bevlogenheid te creëren in teams en organisaties.



CONTACT

Marthe@meauve-advies.nl
06-12991453